POMIARY DRGAŃ I OCENA STANU TECHNICZNEGO TURBOZESPOŁÓW PAROWYCH I GAZOWYCH
Pomiary te ograniczone są do pomiaru zbioru wartości tych wielkości fizycznych przy pomocy których można jednoznacznie określić i ocenić stan dynamiczny turbozespołu.
Pomiary takie przeprowadzamy dla:
- Lokalizacji źródeł drgań i poszukiwania przyczyn ich występowania,
- Oceny stanu wibracyjnego - stan obecny i porównanie go z historią maszyny,
- Zebrania danych dla przeprowadzenia pełnej analizy stanu wibracyjnego - stan obecny i porównanie go z historią maszyny,
- Zinterpretowania obserwowanego stanu wibracyjnego - stan obecny i porównanie go z historią maszyny,
- Postawienia diagnozy o stanie technicznym obserwowanego turbozespołu - stan obecny i porównanie go z historią maszyny,
- Prognozowania odnośnie przyszłego stany technicznego - stan obecny i porównanie go z historią maszyny,
- Przygotowywanie danych odnośnie czasu jak i zakresu remontu.
Rodzaj i zakres prowadzanych przez nas pomiarów.
Pomiary prowadzimy na unieruchomionym oraz na pracującym turbozespole.
Pomiary na pracującym turbozespole prowadzimy:
- Wykorzystując zainstalowany na stałe układ nadzoru tzw. monitoring turbozespołu,
- Wykorzystując czujniki zainstalowanego stacjonarnego systemu nadzoru diagnostycznego turbozespołu,
- Z instalowanego przez nas na dłuższy okres czasu naszego układu pomiarowego,
- Z instalowanego przez nas na czas pomiarów naszego układu pomiarowego,
- Przenośnym zestawem pomiarowym,
W każdym z powyższych przypadków, jeżeli zajdzie potrzeba to układ pomiarowy uzupełniamy o czujniki pomiarowe niezbędne dla uzyskania najlepszych efektów opisu stanu technicznego mierzonego turbozespołu. Zakres przeprowadzanych przez nas pomiarów realizujemy w zależności od potrzeby, celu i problemu towarzyszącego procesowi eksploatacji turbozespołu.
W zależności od zakresu przeprowadzonych pomiarów jesteśmy w stanie wskazać i kontrolować następujące podstawowe niesprawności turbozespołu:
- Błędy wyważenia układu wirującego,
- Błędy osiowania,
- Przytarcia w uszczelnieniach,
- Poluzowania w podporach łożyskowych,
- Nie współosiowość ustawienia wirnika w stojanie generatora,
- Przesunięcia osiowe wirnika względem stojana generatora,
- Odkształcenia cieplne wirników turbiny,
- I wiele innych.
Pomiary na unieruchomionym turbozespole mają na celu:
- Określenie w czasie remontu istniejącego dla danego układu łopatkowego bezpiecznego stopnia odstrojenia częstości dynamicznych drgań własnych od sił wymuszających mogących wywołać niebezpieczne drgania rezonansowe,
- Określenie stopnia odstrajania od rezonansu łopatek i ich pakietów,
- Określenie w czasie remontu dla badanych tarcz łopatkowych bezpiecznego stopnia odstrojenia częstości dynamicznych osiowych drgań własnych od sił wymuszających mogących wywołać niebezpieczne i destrukcyjne drgania rezonansowe,
- Określanie postaci drgań i wartości ich częstości dynamicznych,
- Sprawdzenie na stojącym wirniku poprawnego osadzenia tarcz łopatkowych na wale wirnika turbiny,
- Określenie możliwości wystąpienia poluzowania tarcz w zależności od częstości sił wymuszających towarzyszących procesowi eksploatacji w aspekcie wyeliminowania możliwości wystąpienia niestabilności (drgań samowzbudnych) wirnika wywołanej przez tarcie suche,
- Analiza możliwości uniknięcia ewentualnego wystąpienia fali stojącej jako najniebezpieczniejszej destrukcyjnej formy drgań tarcz układu łopatkowego.
Wskazujemy poluzowania lub możliwość ich wystąpienia w osadzeniu tarcz łopatkowych i sprzęgłowych na wale wirnika. Pomiary takie wykonujemy na nieruchomym wirniku np. podczas remontu zespołu. Do tego celu stosujemy opracowaną w VIBROPOMIARZE własną metodę opartą na analizie modalnej.
Prowadzimy pomiary mające na celu wyznaczenie zakresów rzeczywistych prędkości krytycznych turbozespołów.
Wyznaczamy również częstości drgań własnych elementów turbozespołów. W ten sposób zabezpiecza się badane elementy przed uszkodzeniami od drgań rezonansowych. Pomiary takie mają na celu poprawę bezpieczeństwa eksploatacji.
W firmie VIBROPOMIAR działa również na zasadzie “POGOTOWIA DIAGNOSTYCZNEGO” zespól , który realizuje skrócone pomiary tylko dla oceny stanu wibracyjnego układu wirującego. Pomiar taki pozwala na ocenę stanu zdatności układu wirującego do eksploatacji i umożliwia ogólną ocenę jego stanu technicznego.